Projekt ciągłego i jawnego konkursu
na najem lokali użytkowych
dla Miasta Stołecznego
Warszawy
Przedstawiony Projekt eliminuje hazardowy charakter przeprowadzanych w ostatnich latach konkursów najmu lokali użytkowych w dzielnicach m. st. Warszawy, a ponadto redukuje 10-cio krotnie nakład pracy, zarówno ze strony Urzędów jak i (łącznie) ze strony osób – podmiotów zainteresowanych najmem.
Wynajmowanie lokali użytkowych według Projektu zwiększyłoby dochody Miasta także z tytułu skrócenia „bezdochodowych” okresów między kolejnymi najmami, które obecnie wynoszą kilka miesięcy.
Projekt wychodzi z następujących założeń:
Ilość uczestników konkursu w Śródmieściu, która przyszła w dniu 8,11.2011 r. na „otwarcie kopert” była tak duża, że tylko część z nich zmieścła się w lokalu komisji. To bezsensowne marnotrawienie czasu uczestników konkursu oraz dezorganizacja pracy Urzędu. Ilość pracy/czasu poświęconą przez urzędników/uczestników na rozstrzygnięcie ofert tego konkursu w przeprowadzonej formie, względem proponowanej ciągłej i jawnej licytacji szacuję jako 10-krotnie większą. Dokładniejsze oszacowanie byłoby możliwe po poznaniu ilości złożonych ofert.
Projekt polega na wprowadzeniu zmian do „arkusza ofert” i regulaminu konkursu. W załączeniu arkusz ofert konkursu z listopada 2011 dla Śródmieścia z wprowadzonymi zmianami. Dodano trzy kolumny: termin zakończenia składania ofert dla lokalu oraz dwie kolumny dla pokazania dwóch aktualnie najwyższych oferowanych stawek najmu.
Dla łatwiejszej orientacji zainteresowanych najmem, wskazane jest, by oferty lokali na arkuszu (excela) były uporządkowane według daty końca terminu składania ofert. Ponadto nowo wprowadzone oferty, przez pierwsze siedem dni, powinny być wyróżnione odmiennym zabarwieniem tła wiersza, tak, by osoba szukająca oferty mogła być pewna, że nie umknie jej żadna nowa oferta, jeśli przeglądnie arkusz ofert raz na tydzień.
Zmiany wprowadzone do załączonego regulaminu konkursu mogą być oczywiście dyskutowane i modyfikowane.
W Śródmieściu obecny system najmu lokali użytkowych powoduje rocznie wiele milionów strat z tytułu braku wpływu godziwych (ustalonych wolnorynkową grą) czynszów za lokale, które miesiącami czekając na kolejny konkurs stoją puste i za które trzeba płacić podatki i koszty utrzymania (we wspólnotach obecnie na poziomie 10zł/m2/miesiąc). Skrajnym chyba przykładem jest lokal po banku – Krucza 51, który przez nierynkowe oczekiwanie dochodu z najmu, w wysokości pól miliona zł / rok, od kilku lat jest niewynajęty.
Maksymalną redukcję w/w strat zapewnią wprowadzone do PROJEKTU dodatkowe zasady:
Wartość parametrów byłaby ewentualnie korygowana przez Burmistrza dzielnicy okresowo (co rok, dwa lub trzy) po analizie okresowego raportu z realizacji najmu za ubiegły okres.
Stosowana aktualnie hazardowa zasada ustalania ceny najmu powoduje, że w niektórych przypadkach zaoferowanie zbyt wysokiej stawki czynszu, prowadzi do bankructwa najemcy i rozwiązania umowy najmu przed terminem. Może to generować dodatkowo wysokie straty po stronie najemców przez wymagane obecnymi przepisami żądanie przywrócenia lokalu do stanu pierwotnego. Oznacza to zniszczenie urządzenia i wyposażenia lokalu. Skala nakładów na urządzenie lokali biurowych, sklepowych i gastronomicznych ma się jak 1 : 10 : 100. W przypadku lokali gastronomicznych omawiane straty są wyjątkowo dotkliwe i mogą wynosić kilkaset tysięcy zł. Przykłady, które ilustrują problem wzięte w promieniu 500 m od miejsca, w którym mieszkam z ostatnich 2 lat, to retauracje: Rodeo Drive , Casa to tu , Va Bank , pizzeria Sorrento .
Stosowanie zgodnie z PROJEKT’em rynkowych, będących wynikiem licytacji, cen najmu zredukowałoby opisane wyżej straty. Znaczną, niekiedy całkowitą. redukcję strat z tytułu kasacji urządzenia lokalu, zapewniłoby wprowadzenie do zasad najmu możliwości warunkowego pozostawienia, na życzenie najemcy, z którym została rozwiązana lub wygasła umowa najmu, urządzenia i części wyposażenia. Jeśli wygrałby on kolejny konkurs na najem na ustalonej realiami rynkowymi (jako wynik aktualnej licytacji), niższej cenie najmu, umożliwiającej mu dalsze działanie, to strata z omawianego tytułu zostałaby całkowicie wyeliminowana. Zyskiem Miasta byłoby natychmiastowe rozpoczęcie działalności i płacenie czynszu przez nowego – „starego” najemcę (przerwa we wpływach z najmu zostałaby ograniczona do X dni). Obecnie nowe urządzenie lokalu gastronomicznego trwa kilka miesięcy, z których chyba dwa bywają zwolnione z czynszu.
W przypadku kiedy nowy konkurs wygra inny najemca, pozostawia się możliwość negocjacji między najemcami: starym i nowym odkupienia pozostawionego urządzenia i wyposażenia lokalu, w całości lub w części, po umownej cenie (n.p. 50/50 aktualnej wartości). W tym przypadku ogólna (społeczna) strata również zostałaby zredukowana do zera, bo to co straciłby stary najemca, zyskałby nowy. Dla Miasta/Dzielnicy korzyść byłaby jak powyżej, w znacznie szybszym uruchomieniu działalności lokalu przez nowego najemcę.
Gdyby nowy najemca nie chciał skorzystać z pozostawionego urządzenia i wyposażenia, to poprzedni najemca, zgodnie z podjętym zobowiązaniem, winien je zlikwidować w ciągu maksymalnie 14 dni. za które zapłaci nowo ustaloną stawkę najmu, za ilości dni oprózniania lokalu. Zatem kasa miejska z tytułu tej ewentualności nie poniesie straty.
Refleksja moralna. Gdy wandal zniszcy w lokalu gastronomicznym nawet drobną część urządzenia-wyposażenia, może ponieść karę. Obecne przepisy w przypadku zmiany najemcy (rozwiązanie/wygaśnięcie umowy) obligują Zarząd Dzielnicy do bezkarnego aktu wandalizmu; zniszczenia wartego niekiedy setki tysięcy urzadzenia i wyposażenia lokalu. Gorzką ironią jest fakt, że zmuszają właściciela do własnoręcznego wykonania tego aktu zniszczenia, grożąc, że jak tego nie zrobi, to zrobią to za niego, na jego koszt.
Stabilność najmu.
W aktualnych zasadach wyłanianie najemcy w konkursie następuje według jednego kryterium - wysokości zaoferowanej stawki czynszu. Najemcą lokalu zostaje oferent maksymalnej stawki. Stwarza to niebezpieczeństwo zaoferowania ekonomicznie nierealnej wysokości stawki, której najemca[i] nie będzie w stanie płacić i najem zostanie zakończony przed upływem terminu umowy. Zamiast oczekiwanych wysokich zysków oznacza to dla Miasta straty: brak wpływy opłat za czynsz, nie zawsze udana windykacja długu i kolejna kilkumiesięczna przerwa w najmie do czasu wyłonienia kolejnego najemcy.
Wykonana wstępna
analiza najmu lokali użytkowych w Dzielnicy Śródmieście w ostatnich dwóch
latach wykazuje, że z oferowanych do najmu 445 lokali najwyższą cenę ponad 200
zł uzyskano tylko dla 22 lokali (5% ogółu). Znaczna z nich część zbankrutowała
po kilku miesiącach zwalniając lokal lub nie została podpisana umowa najmu
(zarobek Dzielnicy to przejęcie wadium).
Aby zmniejszyć straty wynikające z tego powodu, Projekt wprowadza ograniczenie górnej wartości oferowanych stawek do Vzł (parametr 5 – propozycja 350 zł). Wartość tego parametru również podlegałaby okresowej korekcie na podstawie analizy okresowego raportu z wyników najmu za ubiegły okres. W tym przypadku ważny byłby stopień zrealizowania 5% umów najmu po najwyższej stawce.
W przypadku, gdy będzie więcej niż jeden oferent maksymalnej stawki V za lokal, to wybór oferenta będzie zależał od Burmistrza na podstawie dodatkowych kryteriów, np. która z oferowanych działalności jest bardziej użyteczna dla okolicy lokalu.
Przetargi na najem lokali użytkowych na okres 10 lat mają identyczne hazardowe zasady, co konkursy na najem lokali użytkowych na 3 lata, są przetargami tylko z nazwy a nie w ogólnie przyjętym sensie. Do nich również można zastosować zasady projektu.
Projekt opracował:
dr inż. Marian Faner,
specjalista optymalizacji organizacji pracy,
były pracownik Instytutu Organizacji i Kierowania
PAN.
Warszawa, 25.11.2011 r.
P.S. Warto dokonać ogólnej analizy, która
odpowiedziałaby na pytania:
Prywatyzacja lokali użytkowych spowodowałaby brak
potrzeby organizowania konkursów najmu i Projekt zmiany zasad organizacji
konkursu stałby się zbędny.
W Łodzi miejskie lokale użytkowe zostały sprzedane. Prezydent Łodzi twierdzi, że znacznie łatwiej miastu zarządza się i dba o nieruchomość, jeśli jest ona własnością prywatną. Poza tym jest to też zastrzyk do budżetu miasta.
[i] obecne przepisy wymagają od osoby zakładającej działalność gospodarczą i starającej się o najem lokalu tylko jeden warunek – pełnoletniość. Nie są wymagane kwalifikacje czy doświadczenie by zmniejszyć ryzyko bankructwa – katastrofy, która może najemcę zrujnować.
Porównanie do ruchu drogowego:
1. w ruchu drogowym są wprowadzone limity prędkości aby zwiększyć bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu,
2. osoba prowadząca pojazd musi przejść szkolenie i zdać egzamin. Jeśli mimo to poprełnia błąd (np.wymusiła pierwszeństwo przejazdu) i powoduje katastrofę, mimo że jest ranna, nie odmawia się jej pomocy.
Jeśli natomiast najemca lokalu popełni błąd, źle zaprognozuje efekty swojej działalności lub nawet nie ze swojej winy, w wyniku nieprzewidywalnej zmiany koniunktury, nie może wywiązać się z płaceni zadeklarowanej stawki czynszu, to na mocy obecnych przepisów urzędnicy są bezlitośni. Jedyne co mają do powiedzenia, to: jesteś pełnoletni ,podpisałeś zobowiązanie, nie ma żadnej możliwości możliwości negocjacji, jako karę musisz ponieść utratę zainwestowanego kapitału.
Link do
pobrania PROJEKTU jako pliku doc do zapisania lub wydrukowania